No Show
Vooruitbetalen voor je afspraak?
Hoe vervelend als je twee uur hebt uitgetrokken voor een klant die een lekker lange massage heeft geboekt en er komt niemand opdagen. Of de klant zegt een paar uur van te voren haar uitgebreide gezichtsbehandeling af. Vaak zonder reden en met een simpel Whatsapp-je.
“Echt heel erg balen, want op zo’n korte termijn krijg je die gaten vaak niet meer opgevuld”, legt Dorine Verheul, Eigenaresse van Wellness Elburg uit als reactie op de berichtgeving van de NOS. “Je kunt bij ons online reserveren via een duidelijk systeem. Via de website klik je op de link om online te boeken en vervolgens kies je de behandeling, specialiste van je keuze en datum en tijdstip. Door middel van handige software worden de geboekte afspraken bij de betreffende behandelaar netjes op elkaar aangesloten zodat er geen gaten in de agenda ontstaan.”
Veel wellnessbedrijven, beauty- en kapsalons vragen al een aanbetaling voor de gemaakte afspraak om zo het aantal afzeggingen, en dus een gatenkaas-agenda, tot een minimum te beperken.
“Dat gaat ons nog even te ver en doen wij niet. Gasten kunnen er wél voor kiezen om via iDeal hun behandeling bij het boeken vooruit te betalen, maar dat is dus geen verplichting. Toch hebben wij in onze algemene voorwaarden opgenomen dat bij afzeggen binnen 24 uur, of wanneer iemand helemaal niet komt opdagen, het volledige bedrag in rekening gebracht wordt, ongeacht de reden van afzeggen.”
In de tijd van corona mocht bij griep of griepverschijnselen niet gewerkt worden en werden afspraken massaal afgezegd. Daar was niet zoveel tegen te doen. Toch lijkt het soms nog steeds dat griep of verkoudheid snel wordt aangegrepen om een afspraak, vaak last minute, af te zeggen. Met de drukke decembermaand voor de boeg levert dat veel irritatie op. Wellness Elburg heeft wat dat betreft een prima oplossing gevonden.
“Veel behandelingen kosten aardig wat tijd. Wanneer iemand dan kort van te voren een afspraak moet afzeggen vanwege ziekte, dan is dat natuurlijk heel vervelend. Die gaten krijgen we vaak niet meer op korte termijn opgevuld en kosten dus ook veel geld. We verplaatsen darom per direct de afspraak naar een later tijdstip, zonder bijkomende kosten. Het gaat meestal om vaste klanten die we coulance-halve tegemoet willen komen en niet direct met een rekening om de oren willen slaan. Deze oplossing wordt vaak erg gewaardeerd door onze klanten”, besluit Dorine.